Wat wij verstaan onder MVO?

Wanneer is er sprake van maatschappelijk verantwoord ondernemen? Veelal zal deze vraag op intuïtieve wijze worden beantwoord. Als het imago van de onderneming oké is, ze iets goeds of positiefs doen en zich hiermee profileren lijkt er al snel sprake te zijn van MVO. Maar is dat daadwerkelijk het geval en is dit dan voldoende? Voldoende om het MVO te mogen noemen? En belangrijker nog, worden alle mogelijkheden en kansen van MVO op zodanige wijze benut dat het maximaal bijdraagt aan het belang van de organisatie zelf en aan de belangen van haar stakeholders?

Waar binnen onze bedrijfsvoering, organisatie en in onze keten is verdergaand MVO-beleid gewenst en implementeerbaar en waar biedt dit geen of te weinig toegevoegde waarde? Dit waren relevante vragen die wij

onszelf stelden om ze vervolgens in 2018 en 2019 op gestructureerde wijze te kunnen gaan beantwoorden, uitwerken en inzichtelijk maken.

Om de mogelijkheden en onze wensen op MVO-gebied goed in kaart te brengen hebben we onze bedrijfsvoering verdeeld in drie logische blokken om hier vervolgens apart mee aan de slag te gaan. Per ‘logisch blok’ hebben we het beleid in een apart handboek omschreven. Deze handboeken vormen tezamen met het handboek ‘MVO-beleid, de basis’ ons MVO-beleid.

De drie blokken zijn:

  1. De verzekeringen
  2. De beleggingen
  3. De interne bedrijfsvoering

Waarom MVO?

De samenleving verwacht steeds meer dat bedrijven als AnsvarIdéa en Turien & Co. zich maatschappelijk verantwoord gedragen, zo min mogelijk schade aanrichten en waar mogelijk een reële bijdrage leveren aan diezelfde samenleving.

Deze verwachtingen zijn terecht en worden door AnsvarIdéa en Turien & Co. ook als zodanig ervaren. Als organisatie en ook als medewerkers van onze organisatie zijn we immers onderdeel van diezelfde samenleving. Het zou dus niet kloppen als we wel onze eisen stellen richting die samenleving maar geen rol voor onszelf zien weggelegd om hieraan op reële wijze bij te dragen. Vanuit die gedachte zijn we eind 2017 begonnen met een herijking en opschaling naar een aanzienlijk hoger niveau van ons MVO-beleid.

Hoewel we goed op weg zijn realiseren we ons dat dit een proces is met een open einde en dat wat voor nu voldoet, morgen wellicht alweer achterhaald kan zijn. Ons MVO-beleid zal steeds verder ingebed worden in de bedrijfsvoering, zal onderdeel worden van diverse interne controleroutines en zal mede als gevolg van gewijzigde inzichten, op onderdelen constant aangepast moet worden. Dit is ook logisch, AnsvarIdéa en Turien & Co. zijn lerende organisaties, bestaande uit lerende mensen en opererend in een veranderende samenleving.

Lees meer

Waarom willen AnsvarIdéa en Turien & Co. het MVO-beleid naar een hoger niveau tillen? De belangrijkste beweegredenen zijn:

a. Intrinsieke motivatie

Wij zijn onderdeel van de samenleving. We wonen, leven, recreëren, reizen en werken er. Natuurlijk willen we als organisatie onze verantwoordelijkheid nemen. Omdat we hier gelukkigere mensen van worden. Omdat we trots willen zijn op ons bedrijf, onze collega’s en onszelf.

b. Omdat het nodig is.

Diverse mondiale problemen zoals de opwarming van de aarde, Noord-/Zuidproblematiek, bevolkingsgroei en ecologische ontwrichting zijn niet oplosbaar zonder actieve rol van het bedrijfsleven. Om die reden nemen steeds meer bedrijven, waaronder AnsvarIdéa en Turien & Co.  hun verantwoordelijkheid. Als verzekeringsbedrijf voelen wij deze verantwoordelijkheid in het bijzonder; als sector betalen we immers voor een belangrijk deel de schade van een niet duurzaam ingerichte samenleving middels schade-uitkeringen

c. Omdat het van ons verwacht wordt.

Onze stakeholders stellen in toenemende mate eisen aan hoe wij invulling geven aan ons MVO-beleid. Om hieraan te kunnen blijven voldoen kiezen wij er bij voorkeur voor om op dit vlak een voorloper te zijn in vergelijking tot onze branchegenoten. Niet zozeer om koste wat kost voorloper te willen zijn, maar omdat wij denken dat we zo meer maatschappelijke impact realiseren en dit bovendien tot kwaliteitsverbetering en kostenbesparing voor ons zelf zal leiden.

d. Omdat wij denken dat het commerciële kansen biedt.

‘Duurzaamheid’ is voor een steeds groter deel van de markt een item waar zij naast andere items zoals ‘prijs’, ’voorwaarden’, ’bereikbaarheid’ etc. op selecteert bij het kiezen waar men zich wil verzekeren. In tegenstelling tot de Nederlandse bancaire sector zijn er in de verzekeringssector nagenoeg nog geen marktpartijen die zich op deze doelgroep richten en die zich op duurzaamheidsvlak voldoende onderscheiden voor deze doelgroep.

e. Omdat wij denken dat er qua interne bedrijfsvoering te winnen en te besparen valt.

Onderdeel van het MVO-beleid is het verlagen van de benodigde materialen en energie en het verkleinen van de hoeveelheid afval en daarmee de afvalverwerkingskosten. Daarnaast denken wij dat een duurzame bedrijfsvoering kan bijdragen aan een beter werkklimaat met hierdoor minder verzuim, meer werkplezier en een hogere arbeidsproductiviteit.

Femke Bakker & Peter van Geijtenbeek

Paul Burger

Björn Jalving

“Uiteindelijk heb je elkaar nodig. Dat geldt heel dichtbij, maar ook op mondiaal niveau.”

 
Peter van Geijtenbeek

Algemeen Directeur

Duurzaam-

heid begint bij integer gedrag

Duurzaamheid begint bij integer gedrag

Interne nieuwsbrief najaar 2018, om duidelijk te maken hoe wij als organisatie omgaan met integriteit. Integriteit is namelijk het fundament onder een duurzame bedrijfsvoering:

“De afgelopen jaren is Turien & Co. holding als organisatie veel in beweging geweest. Herhaaldelijk en veel wijzigingen in een organisatie en/of de inhoud van werkzaamheden, kunnen een verhoogd risico op minder integer gedrag opleveren.

Dit vormt voor ons aanleiding om de komende maanden wat meer aandacht te geven aan integriteit binnen onze organisatie. Dit sluit ook goed aan bij het cultuurtraject dat wij gezamenlijk zijn gestart. Immers, integriteit maakt ook deel uit van onze cultuur.

Waarom vinden we integriteit belangrijk

Niet integer handelen van de organisatie en haar medewerkers kan leiden tot amoreel gedrag en wetsovertredingen. Gevolg hiervan is financiële schade, reputatieschade, klantverlies en zelfs handhavend optreden van onze toezichthouder. 

Lees meer

Alleen om deze redenen vinden wij integriteit al belangrijk. Maar wij vinden het evenzeer belangrijk in het kader van ons cultuurtraject: niet integer gedrag zal een negatief effect hebben op onze (bedrijfs)cultuur, en kan zelfs leiden tot een cultuur waar niet-integer gedrag als normaal wordt gezien.

Wat wordt eigenlijk bedoeld met integriteit?

Vraag dit aan tien mensen, en je zult hier verschillende antwoorden op krijgen. Termen als betrouwbaar, respectvol en onomkoopbaar zijn veel gehoorde synoniemen maar dekken de lading niet geheel. Integriteit is evenmin een synoniem voor rechtmatig. Of zoals Barack Obama in 2014 eens zei: ‘I don’t care if it’s legal, it’s wrong’.

Ook binnen de gedragswetenschap die zich bezighoudt met dit onderwerp, bestaat er hierover geen eenduidigheid. Daarnaast hangt het antwoord op de vraag wat integriteit is, ook nog eens af van de context waarbinnen dit wordt gevraagd. Integriteit op het werk zal anders worden ingevuld dan integriteit thuis. Toch wordt de term integriteit door ons allemaal gebruikt en belangrijk gevonden, en hoor je deze in de media ook veelvuldig (op een negatieve manier) terugkomen.

Eigenlijk valt integriteit niet samen te vatten in een enkele, en eenvoudige definitie. Ook niet voor ons. Integriteit wordt namelijk mede ingevuld door de cultuur van de groep, in ons geval Turien & Co. holding en al haar bedrijfsonderdelen. Bestaan er eilandjes binnen een bedrijf, dan kan het zelfs gebeuren dat er ook meerdere (sub)culturen aanwezig zijn met ieder een eigen invulling van het begrip integriteit. Vandaar dat het goed is dat we bij het cultuurtraject ook aandacht besteden aan integriteit. Wat versta jij onder integriteit?

Integriteit is niet vanzelfsprekend

Juist omdat er geen eensluidende definitie bestaat van integriteit, en eenieder (in de nuance) een andere invulling geeft aan dit begrip, is integriteit niet vanzelfsprekend. We moeten er voortdurend aandacht aan besteden. Integriteit is iets van elke dag maar komende maanden zullen wij dit wat meer onder de aandacht brengen.

Wordt vervolgd …….”

Turien & Co. Assuradeuren
James Wattstraat 11
1817 DC Alkmaar

T 072 518 11 81
info@turien.nl

Ansvar Verzekeringsmaatschappij N.V.
Kabelweg 37
1014 BA Amsterdam

T 020 617 0426
info@ansvaridea.nl